Tips & tricks

Stevig staan

Goed staan, m’n voeten voelen, goed de mensen aankijken en denken: ik kan het en dan voel ik me rustig worden.

Aarden

Ik ga heel goed m’n voeten voelen, goed zitten  en me dan focussen op m’n adembeweging en probeer me te ontspannen door mijn aardingsoefening te doen.

Meestal gaat het spreken daarna goed.

Hoe krijg ik lichaamsbewustzijn?

  • Ik word me bewust door zacht te beginnen met spreken en op mijn adem te letten
  • Ik word me bewust van mijn lichamelijke verkramping, die ik dan los kan laten
  • Ik doe mijn schouders omlaag
  • Ik laat het zwaartepunt van mijn lichaam naar mijn buik te laten gaan
  • Ik probeer alles te relativeren of van bovenaf te kijken, zodat ik niet zo gefocust ben op het stotteren
  • Ik probeer rust te voelen aan het begin van een zin, want als het eerste woord goed gaat, gaat meestal de rest ook goed
  • Ik ga een stuk lopen en let dan op mijn adem
  • Ik ga langzaam spreken
  • Ik ga alles langzaam doen
  • Ik doe een moment aan mindfulness: bijv. tijdens een dagelijkse activiteit. In dit moment wordt ik me bewust van mijn adem.

de kriebels

Ik weet dat ik me niet druk moet maken. Als ik toch de kriebels krijg, ga ik (als ik alleen ben) spannen en ontspannen, zoals ik het geleerd heb. Als dat niet kan dan ga ik gewoon aan iets leuks denken.

Wat geeft mij rust?

  • Ik plan extra tijd om me bewust te blijven van mijzelf
  • Ik mopper niet op mezelf als mijn voornemen niet lukt
  • Ik vertel anderen wat het met me doet en dat maakt dat ik mijn techniek weer toe kan passen
  • Ik geef mijn grenzen aan en anderen begrijpen dat meestal
  • Ik ga goed staan, m’n voeten voelen, de mensen goed aankijken en denken: “ Ik kan het” en dan voel ik me rustiger worden